A może własna restauracja sieciowa?
Otwieranie własnej restauracji wiąże się ze sporym ryzykiem niepowodzenia. Osoby, które obawiają się bankructwa, lecz wciąż marzą o własnej gastronomii mogą wziąć pod uwagę restauracje sieciowe, czyli biznes oparty na franczyzie. System franczyzy to ogólnie ujmując umowa, w ramach której współpracujące ze sobą podmioty działając pod jedną, marką dzielą się wiedzą i zyskami. Franczyzodawca daje wiedzę, tzw. know-how danej działalności obejmujące cały system prowadzenia danego przedsięwzięcia. Franczyzobiorca natomiast w oparciu o tę wiedzę prowadzi biznes pod marką franczyzodawcy a jego wynagrodzeniem jest część zysków z biznesu.
Restauracje sieciowe w Polsce
Franchising stanowi spory odsetek w światowym biznesie. Także w Polsce działa wiele restauracji opartych o system franchisingu. Znają je prawie wszyscy, bo najpopularniejsze z nich to: McDonald’s, KFC, Pizza Hut, Sphinx, Da Grasso, PizzaPortal.pl, KOKU Sushi czy Friends. Co ważne, zarówno wymienione sieciówki, jak i pozostałe szacują, że na rynku polskim wciąż jest miejsce dla kolejnych lokali i nowych marek. Szczególnie tych, które serwują dobrej jakości kuchnię azjatycką. Może to być dobra okazja na biznes dla tych, którzy jeszcze boją się działania wyłącznie na własny rachunek.
Korzyści z franczyzy
Do niewątpliwych korzyści wynikających z uczestniczenia w projekcie franczyzowym należą: niższe ryzyko, pełna wiedza o biznesie, dostępność kalkulacji uwzględniających wszystkie koszty już na starcie, oraz wstępny szacunek w zakresie przyszłego zysku. Do innych niewątpliwych zalet prowadzenia tego biznesu należy stosunkowo niski wkład własny, w porównaniu do samodzielnego prowadzenia restauracji.
Wady systemu
Franczyza nie jest dla wszystkich. W szczególności powinny jej unikać osoby, które stawiają na oryginalność, nie lubią się podporządkowywać i unikają oceniania. W restauracji sieciowej wiele elementów jest opracowanych w sposób uniemożliwiający samodzielne podejmowanie decyzji przez franczyzobiorcę. Do decyzji zarezerwowanych dla franczyzodawców należą kwestie związane z wyborem niemal wszystkich dostawców (najczęściej z wyjątkiem świeżego pieczywa), wystroju wnętrza, menu, godzin otwarcia lokalu, jego lokalizacji, sposobów raportowania i opracowania dokumentacji. O czym zatem decyduje franczyzobiorca? Jego pole manewru zawęża się do doboru pracowników i bieżącego zarządzania działalnością lokalu.
Franczyza jest szansą na szybki rozwój biznesowy. Daje możliwość zdobycia niezbędnego w branży doświadczenia, jednak pod parasolem znanego logo. Dla niektórych osób może to być pierwszy szczebel w karierze restauratora i okazja do podpatrzenia, jak to działa u konkurentów. W takim przypadku należy rozważnie zawierać umowę, by nie obowiązywała przez nazbyt długi czas.