Reklamacja jedzenia w restauracji
Wyjście do restauracji ma na celu przede wszystkim zjedzenie dobrego posiłku. Wszystkie inne kwestie są zazwyczaj drugorzędne. No dobrze, ale co robić, jeśli jedzenie okazało się wyjątkowo niedobre? Ryba była nieświeża, ziemniaki przypalone, zupa niedosolona, a może trafił się nam włos na talerzu – reklamować czy nie?
Prawo po stronie konsumenta
Gość w restauracji z punktu widzenia prawa cywilnego jest konsumentem. Dzięki temu ma on możliwość złożenia reklamacji w zakresie kupowanego dania, jak również jakości zastawy. Danie możemy reklamować tylko w przypadku, gdy zasadniczo odbiega od tzw. sztuki kulinarnej. Uchybieniem w stosunku do niej jest przede wszystkim brak świeżości i zła jakość składników.
Reklamacji podlega także zbyt mała w stosunku do podanej w menu porcja, jak również podana potrawa inna, niż zamówiona.
Kolejną rzeczą, którą możemy reklamować, to temperatura dania. W przypadku dań na ciepło nie mogą być one zbyt chłodne czy zimne.
Czas na reklamację
Co do zasady, reklamację powinniśmy złożyć natychmiast po zauważeniu uchybienia, jednak nie później niż przed skończeniem konsumpcji określonego dania. Istotne jest, że danie możemy reklamować każdemu pracownikowi restauracji, a w szczególności: kelnerowi, kucharzowi lub właścicielowi.
Uprawnienia wynikające z reklamacji
Czego możemy oczekiwać składając skargę na jedzenie? Tu prawo dopuszcza sporo różnych rozwiązań: wymiana dania na nowe, zwrot pieniędzy, podanie innego dania w tej samej cenie, czy obniżenia pierwotnej ceny. Jeśli nasze żądanie zostanie odrzucone, nie pozostaje nic innego jak zapłacić rachunek i zgłosić skargę pisemną.
Reklamacja dania niesmacznego
Taka reklamacja jest niestety niemożliwa. Smak jest pojęciem względnym i trudnym do jednoznacznej oceny. Dlatego jeśli coś nam nie smakowało, lecz nie mamy zarzutów co do jakości produktów, reklamacja zgodnie z prawem, nie zostanie uwzględniona.
W przypadku problemów z rozpatrzeniem reklamacji pomocy można szukać u Rzecznika Praw Konsumentów, który może do restauracji wystąpić w naszym mieniu, lub wskazać inną metodę rozwiązania sporu.