Restauracja – biznes czy pasja?
Gotowanie stało się modne. Pokochali je wszyscy na świecie, o czym świadczą liczne kanały telewizyjne, programy, literatura i czasopisma. Najlepsi kucharze stali się rozpoznawalni na ulicy. Wiele osób, które uwielbiają gotować dla innych, decyduje się na otworzenie własnego miejsca, w którym będą mogli karmić ludzi. Na drugim biegunie restauracyjnym są ci, którzy w jedzeniu widzą doskonałą szansę na biznes. Wydaje się jednak, że najlepszą opcją dla restauracyjnego biznesu jest połączenie tych dwóch osobowości, a więc dobrego kucharza z zacięciem biznesowym.
Restauracja – od czego zacząć?
Najlepiej od biznesplanu. Najpierw trzeba określić, jakie koszty związane są z otwarciem własnego lokalu. Najdroższe jest wyposażenie kuchni i sali. W sieci dostępnych jest wiele stron poświęconych temu zagadnieniu, można okazyjnie kupić używane sprzęty czy skorzystać z innych promocji.
Dokumenty
Restauracja to biznes bardziej wymagający, niż inne formy prowadzenia działalności. To miejsce, w którym goście jedzą, a więc musi być bezpieczne dla ich zdrowia. Tym samym przyszli restauratorzy poza zgłoszeniami, które obowiązują wszystkich przedsiębiorców, muszą jeszcze uzyskać pozwolenie Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej oraz opracować procedury bezpieczeństwa żywnościowego. Na szczęście na rynku działa wiele firm, które udzielają wsparcia w tym przedmiocie.
Menu i dostawcy
Opracowanie menu i źródła dostaw produktów do jego przygotowania to jedna z ostatnich pozycji na liście. Decydując się na kompozycję dań w karcie uwzględnić trzeba lokalne uwarunkowania, a więc karty konkurencji oraz ceny. Podanie tego samego, co mają sąsiedzi i to w droższej cenie nie wróży sukcesu.
Oryginalny pomysł na wystrój
Właściwie oryginalność to słowo klucz, które powinno rządzić nie tylko wystrojem, ale też wszystkimi innymi aspektami związanymi z prowadzeniem własnego biznesu. Ludzie są ciekawi nowości i chętnie będą przebywać w miejscu innym od wszystkich, połączonym z określoną ideą czy filozofią. Inspiracją mogą być ciekawe akcje udostępniane w mediach społecznościowych, czy akcje o charakterze wybitnie lokalnym.
Klimat tworzą ludzie
Pracownicy to filar każdej firmy. Szczególnie w gastronomii ich uprzejmość i otwartość na innych nabiera specjalnego znaczenia. Nawet dobrze wyszkolony kelner nie zrobi dobrego wrażenia, jeśli z natury jest osobą milczącą i ponurą. Osoby otwarte na innych, mające łatwość nawiązywania kontaktów i umiejące opowiadać o kuchni to najbardziej pożądani pracownicy. No i jeszcze gwiazda – szef kuchni. Tu wybór powinien być podyktowany świetnymi umiejętnościami nie tylko w zakresie samego gotowania, lecz również podawania potraw. Nawet, jeśli restaurator sam gotuje i chce być w kuchni obecny, najczęściej potrzebuje zmiennika.
Prowadzenie własnej restauracji wiąże się z ogromem obowiązków: zakupy, sprzątanie, pranie, kierowanie pracownikami, aktualizowanie wpisów w social mediach, prowadzenie dokumentacji, układanie grafiku pracy załogi i załatwianie mnóstwa innych spraw. Oczywiście część tych zadań można zlecać firmom zewnętrznym lub delegować na pracowników. Jednak początki w tej branży są bardzo trudne a praca pochłania całą dobę. Z pewnością z tego właśnie powodu aż 60% lokali gastronomicznych zostaje zamknięta w ciągu pierwszego roku prowadzenia działalności. Restauracja to biznes obarczony dużym ryzykiem i ciężką pracą. Weźmy to pod uwagę planując swój biznes.